Top slideshow other

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Helena Lupe small

Helena Lupe

Hjemhavn : Aarøsund
Kaldesignal : OYFD
LR/IMO nr. :  
Byggeår : 1930
Værft : Bow McLachlan & Company,Paisley. UK
Type : Tankskib
Motor : 4 cyl. Alpha Diesel. 340 HK
  Brt.: 217,31 Nrt.: 80,87 Tdw.: 256
  Lg.: 31,40 m Br.: 7,20 m Dbg.: 3,15 m

1961, jan : Indført fra Finland under navnet HELENA.

1961, 25. jan. : Solgt til Hans Petersen,Aarøsund.Skiftet navn til HELENA LUPE.Hjemsted Aarøsund.

1964 : Skibet forlænget til flg.: lg. 42,0 m, br. 7,20 m. Nu 296,42 brt., 132,69 nrt.

1967, 20. jan. : Flg. fra søulykkesstatistikken: M/T HELENA LUPE på rejse fra Kalundborg til København med varnolene.Kollideret d. 20. jan i Kattegat.Søforhør i København d. 27. jan.

Af den af HELENA LUPE´s besætning afgivne forklaring fremgår,at da dette skib i stille,tåget vejr

med kraftig nordgående strøm befandt sig mellem Nakkehoved og Ellekilde Hage styrende 121° rv.,

observeredes M/S Hesselø på radar forude om bagbord i en afstand af ca. 6 sømil.Gentagende pejlinger viste,at M/S Hesselø trak lidt bagbord over.Da M/S Hesselø sås på radar i en afstand af ca. 3 sm,var pejlingen uændret,og kursen ændres derefter ca. 20° til stb.Da pejlingen til M/S Hesselø fortsat ikke forandrede sig,ændres kursen yderligere 40° til stb. samtidig med,at skruen blev koblet fra.Der hørtes nu tågesignaler forude om bb. og noget efter sås M/S Hesselø forude om bb. med kurs mod HELENA LUPE.Roret blev lagt hårdt mod bb. og maskinen beordret frem og kort efter fuld kraft bak; men kort efter indtraf kollissionen som ovenfor anført.Ved kollisionen skete der nogen overbords skade på HELENA LUPE.

Anm. Ministeriet må antage,at kollisionen skyldes tåge.

1970, 24. okt. : Flg. fra søulykkesstatistikken: M/T HELENA LUPE på rejse fra København til Sjællands Odde.Kollision i Sundet d. 24. okt.Søforklaring i København d. 28. okt.

HELENA LUPE kollideret med M/S Seimon Dezhnev af Riga.

1971, 17. feb. : Flg. fra søulykkesstatistikken: M/T HELENA LUPE på rejse fra Odden Færgehavn til Kalundborg i ballast.Grundstødning i Kalundborg Fjord d. 17. feb. Søforklaring i Gråsten d. 19.feb.

Vagthavende styrmand faldt i søvn.

1975, 28. juli : Solgt til Peniar Shipping Co Ltd,Male ( Maldiverne).Beholdt samme navn.

1999 : Slettet fra Lloyds Register.