Top slideshow other

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Helena Lupe small

Helena Lupe

Hjemhavn : Aarøsund
Kaldesignal : OYFD
LR/IMO nr. :  
Byggeår : 1930
Værft : Bow McLachlan & Company,Paisley. UK
Type : Tankskib
Motor : 4 cyl. Alpha Diesel. 340 HK
  Brt.: 217,31 Nrt.: 80,87 Tdw.: 256
  Lg.: 31,40 m Br.: 7,20 m Dbg.: 3,15 m

1961, jan : Indført fra Finland under navnet HELENA.

1961, 25. jan. : Solgt til Hans Petersen,Aarøsund.Skiftet navn til HELENA LUPE.Hjemsted Aarøsund.

1964 : Skibet forlænget til flg.: lg. 42,0 m, br. 7,20 m. Nu 296,42 brt., 132,69 nrt.

1967, 20. jan. : Flg. fra søulykkesstatistikken: M/T HELENA LUPE på rejse fra Kalundborg til København med varnolene.Kollideret d. 20. jan i Kattegat.Søforhør i København d. 27. jan.

Af den af HELENA LUPE´s besætning afgivne forklaring fremgår,at da dette skib i stille,tåget vejr

med kraftig nordgående strøm befandt sig mellem Nakkehoved og Ellekilde Hage styrende 121° rv.,

observeredes M/S Hesselø på radar forude om bagbord i en afstand af ca. 6 sømil.Gentagende pejlinger viste,at M/S Hesselø trak lidt bagbord over.Da M/S Hesselø sås på radar i en afstand af ca. 3 sm,var pejlingen uændret,og kursen ændres derefter ca. 20° til stb.Da pejlingen til M/S Hesselø fortsat ikke forandrede sig,ændres kursen yderligere 40° til stb. samtidig med,at skruen blev koblet fra.Der hørtes nu tågesignaler forude om bb. og noget efter sås M/S Hesselø forude om bb. med kurs mod HELENA LUPE.Roret blev lagt hårdt mod bb. og maskinen beordret frem og kort efter fuld kraft bak; men kort efter indtraf kollissionen som ovenfor anført.Ved kollisionen skete der nogen overbords skade på HELENA LUPE.

Anm. Ministeriet må antage,at kollisionen skyldes tåge.

1970, 24. okt. : Flg. fra søulykkesstatistikken: M/T HELENA LUPE på rejse fra København til Sjællands Odde.Kollision i Sundet d. 24. okt.Søforklaring i København d. 28. okt.

HELENA LUPE kollideret med M/S Seimon Dezhnev af Riga.

1971, 17. feb. : Flg. fra søulykkesstatistikken: M/T HELENA LUPE på rejse fra Odden Færgehavn til Kalundborg i ballast.Grundstødning i Kalundborg Fjord d. 17. feb. Søforklaring i Gråsten d. 19.feb.

Vagthavende styrmand faldt i søvn.

1975, 28. juli : Solgt til Peniar Shipping Co Ltd,Male ( Maldiverne).Beholdt samme navn.

1999 : Slettet fra Lloyds Register.

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd
Denne hjemmeside bruger cookies for at give vores brugere den bedste oplevelse. Ingen personlig oplysninger bliver videregivet til tredjemand. Læs vores data- og sikkerhedspolitik for yderligere oplysninger
Læs mere Jeg accepterer