Top slideshow other

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Hannibal

Hannibal

Hjemhavn : Aarøsund
Kaldesignal : OXHX
LR/IMO nr. :  
Byggeår : 1959
Værft : Lilleø Skibsværft v/Kähler & Breum, Korsør
Type : Motorskib
Motor : 3 cyl. totakt Alpha-Diesel, 210 HK fra A/S Fr.havn Jernstøberi & Motorfabrik.
  Brt.: 149,61 Nrt.: 70,23 Tdw.:  
  Lg.: 32,03 m Br.: 6,69 m Dbg.:

2,57 m

Hannibal er en såkaldt ”Caroliner” bygning.

Carolinerne blev skabt i kølvandet af Anden Verdenskrig,idet finansieringen af de første skibe skete med det amerikanske genopbygningshjælp til det krigshærgede Europa,de såkaldte Marshall-lån.

Sidste skib i caroline-størrelsen blev bygget i 1960.

Carolinerne fik deres betegnelse efter Caroline Juhl,det i 1937 blev gift med sætteskipper Albert Hansen Petersen fra Kalvø i Genner Bugt.Navnet blev alment kendt,da hun i 1951 navngav mandens nybyggede skib med sit eget navn.Caroline og dets 22 søsterskibe blev tegnet af en dansker,bygget på danske skibsværfter,materialerne til skibene havde dansk oprindelse,motorerne var alle på nær én danske,og i det hele taget var der til skibene anvendt dansk fremstillede materialer.

Kilde : Holger Munchaus Petersen fra bogen ”Caroline og de andre”

1959, 9.jan. : Bygget til Skibsfører Hans Dahl, Aarøsund.Døbt HANNIBAL,hjemsted Aarøsund.

1961, 8. sept. : Flg. fra søulykkestatistikken :

M/S HANNIBAL af Aarøsund, 150 brt. Bygget 1959 af stål.

På rejse fra Nykøbing F. til Hammerhavnen i ballast.

En mand kommet til skade ved ulykkestilfælde d. 7. sept. i Østersøen.

Politirapport dat. 8. sept. Søforklaring i Nakskov d. 26. jan. 1962 og i Slagelse d. 8. feb. 1962. Søforhør i haderslev d. 19. feb. 1962.

Kl. ca. 2355,da HANNIBAL befandt sig ca. 45 sømil fra Hammerhavnen,savnedes en af dæksdrengene,og kort efter fandtes den pågældende liggende på bunden af lastrummet,der var åbent,hårdt kvæstet.Ved ankomsten til hammerhavnen blev den tilskadekomne i en tilkaldt ambulance kørt til hospitalet,hvor det konstateres,at han havde pådraget sig et brud på rygsøjlen.

Anm. Ministeriet må antage,at ulykken skyldet,at en sektion af lugedækslerne var fjernet,uden at der var blevet truffet forholdsregler til sikring mod ulykkestilfælde.

1961, 21. okt. : Flg fra søulykkesstatistikken :

M/S HANNIBAL af Aarøsund, 150 brt. Bygget 1959 af stål.På rejse fra Szczecin til Næstved med kul.

Kollideret d. 21 okt. ved Tysklands N-kyst.

Søforhør i Næstved d. 28. okt.

Kl. 0945 passerede HANNIBAL,der afgav tågesignaler,i stille tåget vejr Papenwasser fyr,hvorefter der styrer i fyrlinien, rv 322°. Kl. ca. 1050 passeredes Gate III fyr og kort efter sås forude om bb i en afstand af ca. 100 m et skib,der senere viste sig at være M/S ”Palmyra” af Hamburg,og som styrede en kurs,der skar HANNIBAL´S kurs.Roret blev lagt hårdt stb. og maskinen kastet fuld kraft bak,men umiddelbart efter tørnede HANNIBAL med stævnen mod ”Palmyras” stb. bov.Ved kollisionen skete der mindre skade på HANNIBAL.

Anm. Søforklaring fra ”Palmyra” foreligger ikke.

1962, 17. april : Skibet forlænget til 41,48 m, dbg. 2,73 m. 230,77 brt., 126,85 nrt.

1971, 10. maj : Interessantselskab bestående af Skibsfører Hans Dahl, Aarøsund og Skibsfører Knud Valdemar Christensen, Fr.havn.

1973, 7. okt. : Flg. fra artikel i Jydske Tidende :

 

To omkom,da en Aarøsund coaster blev sejlet ned.

”Den 47-årige skibsfører Knud Christensen, Fr.havn og den 17-årige dæksdreng Bjarne Madsen, Gl.Østykke,omkom da Aarøsund-coasteren HANNIBAL i går morges ved Kieler-kanalen blev sejlet ned af et britisk skib.

Det var det 8515 tons store fragtmotorskib ”Kano Palm” af Liverpool,den danske coaster,der er på 231 brt.,kolliderede med.HANNIBAL,der var på vej fra Holland til København,da kollisionen skete,sank få minutter efter påsejlingen.Årsagen menes at være den meget ringe sigtbarhed,og det var også den kraftige tåge,der besværliggjorde redningsarbejdet.Aarøsund-coasteren havde en besætning på fire mand.De to savnede,der anses for omkomne,menes at have ligget i deres køjer,da HANNIBAL,som lå for anker,blev sejlet ned.Besætningens to øvrige medlemmer blev reddet.Det var skibets styrmand,Willy Bagger Jensen og dæksdreng Fin Jepsen”.

 

1973, okt. : Vraget hævet af flydekranen Magnus I og indbjerget til Cuxhaven,og i november solgt til Karl Plambeck, Nordholm for ophugning.

1973, 8. nov. : I flg. anmeldelse, dat. Aarøsund fra H.Dahl er dette skib på rejse fra Vlissingen til København ved indsejlingen til slusen i Brunsbüttel forlist d. 6/10 1973,idet skibet sank efter kollision med det britiske skib ”Kano Palm”.

I henhold hertil udslettes skibet af skibsregisteret.

Kilde : ”Caroline og de andre” af Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg.