Top slideshow other

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Elisabeth

Elisabeth

Hjemhavn : Aarøsund
Kaldesignal : OURD
Byggeår : 1899
Værft : G.Verstokt, Martenshoek
Type : Tjalk
Motor :

1 cyl. firetakt glødehoved motor 36 HK, fra L. Frandsens Jernstøberi, Holbæk

2 cyl. totakt motor 69 HK, fra A/B Skandia – Verket, Lysekil, Sverige

2 cyl. totakt Alpha Diesel 98 HK, fra Fr.havns Jernstøberi og Motorfabrik

Stål Brt.: 77,31 Nrt.: 43,84 Tdw.: 130,0
  Lg.: 24,45 m Br.: 5,05 m Dbg.: 1,98 m

1918, nov. : Indført fra Groningen i Holland under navnet ELIZABETH.

 

1918, 30. nov. : Købt af Albert Chr. Rasmussen, Hundstrup pr. Svendborg.Skiftet navn til ELISABETH.Hjemsted Svendborg.Kaldesignal NVJG.

1920, 20. maj : Solgt til skibsreder Erik Boye Kromann, Marstal på tvangsauktion.

1920, 9. dec. : Solgt til skibsfører Christen A. Madsen, Thurø.Beholdt samme navn.

1939, 16. juni : Solgt til styrmand Mads J. Madsen, Thurø. Beholdt samme navn.

1942, 19. nov. : Omrigget til galease.

1945, 19. okt. : Solgt til Claus A. Petersen, Aarøsund. Beholdt samme navn,hjemsted nu Aarøsund.

1946, 6. maj : Solgt til Carl Harder Carlsen, Sønderborg.Beholdt samme navn,hjemsted stadig Aarøsund.

1946, 14. juni : Flg. fra Søulykkesstatistikken :

M/Gl. ELISABETH af Aarøsund, 77 brt.,bygget 1899 af jern.

a) På rejse fra Vejle til Nakskov med Brunkul.

Grundstødt d. 14/6 1946 ved Fyns N-kyst.

Ved midnat tog ELISABETH grunden på N-siden af Lillegrund og blev stående.Ca. ½ time senere kom skibet flot ved egen hjælp.

Anm. Der er intet oplyst om årsagen til grundstødningen.

b) På rejse fra Gdynia til Randers med kul.

Grundstødt d. 2/9 1946 ved Sjællands N-kyst.

Søforklaring og Søforhør i Sønderborg d. 21/9 1946.Forlisanmeldelse dat. Sønderborg d. 30/1 1947.

Mellem kl 0300 og 0400 passerede ELISABETH fyrskibet Kattegat S.,hvor kursen ændres til misv. NV.tV¾V. Mellem kl. 0600 og 0700 kom Lysegrund Fyr til syne.Rorgængeren fik ordre om at holde fyret klart om bb., hvorefter føreren gik under dæk.Under arbejdet med søkortet faldt føreren,der ikke havde været til køjs i fire døgn,i søvn. Imidlertidig holdt rorgængeren samme vinkel til fyret og ændrede herunder kursen fra VNV til SV og kl 0830 tog skibet grunden ca. 300 m retv. NNØ for Lysegrunden Fyr og blev stående.

Flg. fra skibsregisteret :

Iflg. anmeldelse, dat. Sønderborg 30/1 1947,fra Skibsfører C.H.Carlsen er dette skib forlist 30/8 1946 i Kattegat som følge af grundstødning på Lysegrund.

I henhold hertil udslettes skibet af skibsregistret i medfør af skibsregistreringskontorets beslutning af 6/2 1947.Certificatet er gået tabt.