Top slideshow other

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Codan i Vejle

Codan

Hjemhavn : Aarøsund
Kaldesignal : OYVW
Byggeår : 1896
Værft : Lands Welvaren, Vlaardingen, Holland
Type : Sejlskib med hjælpemotor
Motor : 4 cyl. 2 takt Alpha-Diesel A/S, Fr.havn. 180 HK
  Brt.: 96,69 Nrt.: 52,61 Tdw.: 150
  Lg.: 25,07 m Br.: 6,25 m Dbg.: 3,04 m

1896 : Bygget som fiskerlogger INSULINDE VL170 eller WASSENAAR VL188 til ukendt ejer i Vlaardingen, Holland.

1917 : Solgt til Sheepvart Mij.Flandria (dir. J.W. Lensen),Rotterdam.Ombygget til lastskib og skiftet navn til FLEVO VI af Rotterdam.

1924, feb. : Solgt til Capt. W. Schneider, Flensburg, Tyskland.Skiftet navn til GLÜCKAUF af Flensburg.Ikke registreret.

1924, 7. nov. : Solgt til Joh. Kolb, Schulau.Skiftet navn til FRIEDA.Hjemsted Hamburg. Kaldesignal RFDW.

1927, 18. marts : Motor installeret,Deutsche Werke Diesel 2 cyl. 2 takt, 44 HK.

1933, 7. juli : Solgt til H. D. Butendeich, Schulau.Beholdt samme navn og hjemsted.

1934, jan. : Ny kaldesignal DJGF.

1937, 4. juni : Sank efter kollision med dansk passagerskib Isefjord.Hævet og solgt som vrag til Danmark.

1937, 4. juni : Flg. fra Søulykkesstatistikken :

Motorfærgen Isefjord af Grenå kollideret med FRIEDA af Hamburg.

Kl. 1819 afsejlede Isefjord fra Hundested.Da skibet var kommet uden for havnen,såes M/gl. FRIEDA af Hamburg for indgående ca. 10-12 skibslængder borte,hvorfor roret blec lagt hårdt stb. samtidig med at der blev afgivet én tone med luftfløjten.Isefjords stb.s makine gik da langsomt frem og bb.s maskine fuld kraft frem.Kort efter blev stb.s maskine stoppet.Kl. 1822,da der syntes fare for kollision,blev bb.s maskine beordret fuld kraft bak; men 2 minutter senere tørnede Isefjord med stævnen mod FRIEDA’S bb.s låring,der blev stærkt beskadiget.I løbet af ca. 5 minutter sank FRIEDA.

Af den af FRIEDA’S besætning afgivne forklaring fremgår,at da dette skib kl ca. 1820 befandt sig med stoppet motor omtrent 500 m vest for Hundested Havn,såes Isefjord komme ud af havnen.Fra Isefjord hørtes én tone,hvilket ikke blev besvaret,da det blev opfattet som opmærksomhedssignal til en fiskekutter,der befandt sig på FRIEDA’S bb. side.Da Isefjord kun syntes at dreje langsomt stb. over og der syntes fare for en kollision,blev FRIEDA’S motor kastet fuld kraft frem,samtidig med at roret blev lagt hårdt stb. for at bringe skibene på parallelle kurser,men umiddelbart efter skete kollisionen som ovenfor anført.

Anm.: Man må antage,at kollisionen skyldes,at man ombord på Isefjord for sent har fået FRIEDA i sigte.

1937, 6. dec. ; Solgt til Richard Johannes Christensen, Køge.Skiftet navn til CODAN.Hjemsted Køge.

1942, 2. marts : Efter ejers dødsfald overført til hans enke.

1948 : Solgt til C. Møller, Køge.Beholdt samme navn og hjemsted.

1952 : Solgt til Partrederiet Lilly E. L. Petersen, København.Hjemsted nu København.

1954, 21. aug. : Solgt til Claus A. Petersen, Aarøsund.Nu CODAN af Aarøsund.

1966, 30. sept. : Solgt til Axel Carl Petersen, Fåborg.Skiftet navn til DOLLY.Hjemsted Fåborg.

1970, 18. marts : Solgt til Børge H. Hansen, Nordenbro.Beholdt samme navn.

1973, 22. maj : Solgt til Mrs. Cecil Lemman Esq., Seattle, USA.